Symposium ‘Zingen in stijl’ [geannuleerd ivm Covid-19]

 

Beste leden,

Vol optimisme begonnen we maanden geleden als bestuur met de voorbereidingen van het najaarssymposium, ‘Zingen in stijl’. Vol hoop bleven we invulling geven aan het programma, te midden van de coronamaatregelen. Vol creativiteit hebben we gebrainstormd over alle mogelijke manieren waarop we de dag konden laten doorgaan. Juist nu, nu zoveel cultuuractiviteiten stil zijn komen te liggen, wilden we het symposium graag organiseren.

Met pijn in het hart hebben we, na lang beraad en het lezen van jullie respons op onze enquête, besloten om het symposium uit te stellen. Een meerderheid heeft aangegeven nu liever niet deel te nemen. Een aantal leden heeft per email laten weten wél te komen als het symposium op een later moment gehouden zou worden. Ook een gestreamd symposium wordt door de meerderheid niet als (betaalbare) optie gezien.

We zijn dankbaar dat zoveel mensen zo snel en betrokken hebben gereageerd op de enquête, zodat we nu een beslissing hebben kunnen nemen waar de breedste steun voor is. Uit jullie emails blijkt dat jullie het thema en de programma-onderdelen heel interessant vinden en daarom gaat het symposium er ergens in 2021 heus van komen! Hierover worden jullie t.z.t. geïnformeerd.

Voor nu dus helaas geen ontmoeting, uitwisseling en samen zingen met collega’s. Maar wat in het vat zit verzuurt niet! We kijken uit naar een mooie bijeenkomst volgend jaar, waarin hopelijk de coronapandemie niet meer zo’n greep heeft op ons werk en leven.

Hartelijke groeten,

Ellen, Willemijn, Carolien, Roel, Gerard en Hannelore

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Zaterdag 26 september 2020 

10:15-17:00 uur  

ArtEZ  – Zwolle 

Aan De Stadsmuur 88, Zwolle 

Versie 28 juni onder voorbehoud van wijzigingen! 

Indien mogelijk ‘live’, maar als het moet door middel van videostreaming 

Houd deze pagina in de gaten voor wijzigingen.

‘Zingen in stijl’

Welke stijlkenmerken maken een lied of aria in het klassieke repertoire nou typisch ‘barok’, of ‘romantisch’ En de nummers of songs of bij pop nou juist ‘soul’ of ‘rock’ of bij jazz ‘swing’ of ‘jazzblues’? Welke versieringen (adlibs, trillers e.d.), frasering, timing (backphrasing, frontphrasinge.d.)? Welke klankkleur of sound horen bij een bepaalde stijl, en wat is je toepassing van vibrato of een ander vocaal effect? 

De meeste zangdocenten werken met hun leerlingen aan repertoire van verschillende stijlen: vanDowlandtotGershwin, van BurtBacharachtot Queen. Maar hoe help je je leerlingen zo te zingen dat ze écht klinken in de gewenste stijl? Of nog spannender: als je besluit een ‘fusion’ te maken: welke kenmerkende stijlelementen gebruik je uit de ene stijl, en welke uit de andere, om tot een hele persoonlijke interpretatie te komen? Daarvoor moet je weten wat die stijlelementen zijn. Techniek is niet het doel, maar het stilistisch gebruiken van ons instrument is waar vandaag mee bezig gaan.  

10:15 – 10:30 Inloop/inschrijving 

10:30 – 11:30 Muziekgeschiedenis in vogelvlucht door  Euwe de Jong + John Hondorp 

11:15 – 12:00 Zingen met  Ruben Smits (verschillende stijlen) 

12:00 – 12:15 Koffiepauze 

12:15 – 13:00 Inhuldiging nieuwe ereleden: Margreet Honig, FransLambour, Ronald  Klekamp en Christa Bornhijm met een gesprek over techniek en stijlperiodes 

13:00 – 14:00 Lunch 

14:00 15:00 1e ronde workshops 

Theepauze 

15:30 – 16:30 2e ronde workshops  

Nico van der Meel: Barok 

Vroeg Italiaanse barok, secco recitatieven en English  lute songs 

Henk Neven: Romantiek 

Schubert liederen en Frans repertoire 

Esther Kaiser: Jazz 

Ritme en timing, verdere info volgt 

Anneke van Wassenhove: Pop  

Verschillende popstijlen 

 

16:30 plenaire afsluiting 

Kosten en inschrijving volgen later.  

Verdere informatie over de workshops komt op deze pagina! 

 

Informatie over onze sprekers:

Esther Kaiser -Jazz

Mini Workshop – „Basics of Vocal Jazz Improvisation“

In this workshop Esther Kaiser will introduce some basic principles and methods of vocal improvisation and offer some practical exercises for entering the world of free singing and at the same time reacting to harmonies and rhythm as well as to the musical elements form, sound and melody. Working with motifs and motif development will play an important part. Above all we try to react to the moment and to communicate with the music and with each other.

Mini Workshop – „The characteristics of Jazz Singing“

Jazz Singing is known to be sort of creative, free, exciting and not so easy to learn in a short period of time. Especially because singers have to act and practice somehow like instrumentalists in many moments.
But why is that so? And which role do certain musical parameters play like phrasing, timing and sound? Why is authenticity so important and how can we develop it? In this workshop we try to figure out ways and methods to become more authentic in the jazz style.

 

Henk Neven, Romantiek

Wat is het verschil tussen het zingen van Schubert, Haydn, Ravel, Bach of Moussorgsky? Wat zijn bepalende stijlkenmerken?  Waar liggen de grenzen van de stijlperioden en wordt bij het passeren van zo’n grens dan opeens anders gezongen? Zijn er regels over bijvoorbeeld vibrato of over vrijheid in tempo?

De gemene deler is dat bovenstaande componisten, uit verschillende landen en tijden, allemaal tot doel hadden een gedicht of libretto zo expressief mogelijk op papier te zetten.

We gaan in deze workshop werken vanuit taal en tekst en met drie jonge zangers onderzoeken hoe tekstbeleving en -begrip en voorstellingsvermogen voor een groot deel timing, kleur en vibrato bepalen.

 

 

Anneke van Wassenhoven en John Hondorp

Workshop Gospel-ensemble

Ga praktisch aan het werk met een aantal gospel-liederen.

Leer de klankkleur en intensiteit die bij deze stijl hoort kennen èn maak kennis met het ter plekke “harmonizen”, het op het gehoor meerstemmig maken van bv. een refrein. Basistechnieken die in iedere groepsles toe te passen zijn!

Articulatie en Groove in pop-songs

Popmuziek is sterk ritmisch geörienteerd. Specifieke articulatie en stemgebruik in deze stijlrichting zorgen voor de energie die in de pop-muziek “groove” wordt genoemd. Synergie tussen tekst en maat, articulatie en ritme. Groove is opzwepend, stuwend, zonder dat het kracht hoeft te kosten.

 

 

Nico van der Meel, barok

Wat maakt het toch zo speciaal om met zangstudenten aan barokmuziek te werken? Ik denk dat daaraan een principieel probleem ten grondslag ligt. Het doel van zangles is maar al te vaak een gelijkmatige, altijd zo goed mogelijke klankontwikkeling. Maar barokmuziek valt of staat met hiërarchie van noten, van lettergrepen, van zinnen. In de barokmuziek is een noot nooit gelijkwaardig aan de voorgaande of de daarop volgende noot. Je moet juist op zoek naar de verhoudingen tussen noten, naar spanning en ontspanning. En ook naar verhouding tussen groepen van noten en hele frasen.

Als je met leerlingen gaat werken aan barokmuziek, zijn er altijd twee heikele onderwerpen. Vibrato is de eerste. Een groot vibrato, waarbij de oorspronkelijke toon nog met moeite gehoord kan worden is niet bruikbaar. Maar het gebruik van vibrato kan wel een bijdrage leveren aan het contrast tussen noten en aan de ontwikkeling in de muziek. Zelf praat ik maar zelden met leerlingen over vibrato, maar eerder over spanning en ontspanning, over dissonanten en consonanten. En wat dat laatste betreft: harmonie is de basis van de barokmuziek, dus harmonisch bewustzijn moet bij leerlingen ontwikkeld worden.

Het tweede heikele punt is de toepassing van versieringen. Als leerlingen aan mij vragen welke versieringen ze zouden kunnen toevoegen, is mijn eerste vraag altijd: welke versieringen staan er al? Met andere woorden: wat zijn de hoofdnoten, wat de reeds genoteerde diminuties? Aan de hand van hoofdnoten kunnen we gaan zoeken naar passende variatie, als dat al nodig is natuurlijk…

En tot slot: tekst is altijd belangrijk, maar in barokmuziek wellicht nog net iets meer dan in andere muziekstijlen.

Datum

26 sep 2020
Verlopen!

Tijd

10:00 - 17:00
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.